Dla kogo jest diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej?
Jeśli niepokoi Cię, że Twoje dziecko:
jest nadruchliwe, nie może usiedzieć, ustać w jednym miejscu lub wręcz przeciwnie masz wrażenie że jest mało aktywne, pasywne, niepewne podczas poruszania się, sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
trudno się koncentruje a łatwo rozprasza,
jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, negatywistyczne,
wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie, ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
ma kłopoty z różnymi czynnościami wymagającymi dobrej sprawności manualnej: z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kopiowaniem szlaczków, lepieniem z plasteliny,
bywa niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów,
źle toleruje rozmaite czynności pielęgnacyjne i higieniczne, takie jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie, wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu ,
podczas dłuższego siedzenia np.. przy lekcjach ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, pokłada się na stoliku itp.
w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
niewłaściwie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,
przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości
nie ma dominacji jednej ręki,
ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.
Jeśli u Twojego dziecka zauważasz powyższe objawy być może potrzebna jest diagnoza i ewentualnie terapia Integracji Sensorycznej.
Diagnoza Integracji Sensorycznej składa się z:
wywiadu z rodzicami dziecka,
wypełnienia Kwestionariusza Sensomotorycznego przez rodziców (ewentualnie Kwestionariusza Wrażliwości Dotykowej),
Obserwacji Klinicznej dziecka,
badania testowego Południowokalifornijskimi Testami Integracji Sensorycznej (dzieci od 4 r.ż. i podejmujących współpracę podczas badania testowego),
obserwacji zachowania dziecka podczas badania oraz ewentualnie obserwacji swobodnej zabawy dziecka i reakcji dziecka na stymulację sensoryczną.
Całkowite badanie to zazwyczaj 3 spotkania (60 min.). Celem diagnozy jest ocena funkcjonowania dziecka pod kątem przetwarzania wrażeń (przedsionkowych i proprioceptywnych oraz wrażeń dotykowych). Po dokładnej analizie zebranego materiału badawczego terapeuta Integracji Sensorycznej dokonuje pisemnej diagnozy – podsumowania wyników badania (na prośbę rodzica) i proponuje odpowiednie formy pomocy. Terapeuci w naszym gabinecie podpowiadają, jak wprowadzić efektywne zmiany odpowiadające trudnościom dziecka w skuteczny i przyjemny dla dzieci sposób.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej