Są to takie ćwiczenia ruchowe i ukierunkowana zabawa, podczas której dziecko podejmuje aktywność wyzwalającą odpowiednie reakcje sensoryczne (reakcje które ulepszą jakość ruchu dziecka i poprawią jego funkcjonowanie sensoryczne). Zajęcia z Integracji Sensorycznej odbywają się w specjalnie do tego przygotowanej sali, przy użyciu specjalistycznego sprzętu i są prowadzone przez certyfikowanego terapeutę. Trzeba jednak zaznaczyć, iż mimo tak poważnie brzmiących wytycznych, co do warunków, jak mają wyglądać zajęcia, są one dla dzieci czystą przyjemnością i dzieci bardzo je lubią.
Celem zajęć jest nie tylko zabawa, ale właściwa integracja pracy zmysłów – dotyku, słuchu, wzroku, węchu, smaku, zmysłu równowagi. W przyjaznym otoczeniu (zjeżdżalnie, huśtawki, piłki rehabilitacyjne, trampoliny, drabinki) i pod okiem terapeuty dziecko uczy się w sposób bardziej efektywny, jak automatycznie przetwarzać i wykorzystywać docierające doń informacje sensoryczne.
Ważne jest wczesne rozpoznanie pozwalające wykryć problemy z przetwarzaniem sensorycznym we wczesnym stadium. Im wcześniej podjęta zostaje terapia mniejszych lub większych deficytów w zakresie Integracji Sensorycznej, tym większa istnieje szansa na ich zmniejszenie lub wyeliminowanie. U dziecka, któremu nie zostanie podana „pomocna dłoń” w odpowiednim momencie, mogą rozwijać się wtórne problemy emocjonalne (napięcie, lęk, nieśmiałość, brak wiary we własne możliwości) oraz problemy z zachowaniem. Może to też spowodować, iż dziecko będzie unikało sytuacji mogących usprawnić jego sprawność lub funkcjonowanie, co następnie będzie zwiększało już istniejące problemy.
Aby terapia była w pełni skuteczna muszą być spełnione określone warunki:
Rodzice współpracują z terapeutą, realizują jego wskazówki na podstawie indywidualnego programu terapeutycznego
Spotkania terapeutyczne z dzieckiem odbywają się systematycznie.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej